The introduction of Latin in Soviet schools remains an unexplored topic today. There are only brief accounts of this experiment in the memoirs of contemporaries. This article reconstructs the course of the reform on the basis of normative and legal documents, records, and memoirs, in which two most active phases can be distinguished: 1944–1948 and 1952–1954. The author establishes that A.V. Mishulin and N.F. Deratani had the greatest influence on the promotion of the idea of introducing Latin in schools. However, the inconsistent implementation of the initiative, the lack of proper organization and methodological work, as well as the lack of measures to explain the innovations to the general public led to rapid curtailment of the reform. The abolition of separate education for boys and girls in 1954 is considered to be a decisive reason for the exclusion of Latin from the curricula of Soviet schools
Allakhverdyan, A.G. 2014: Dinamika nauchnykh kadrov v sovetskoy i rossiyskoy nauke: sravnitel’noistoricheskoe issledovanie [Dynamics of Scientific Personnel in Soviet and Russian Science: A Comparative and Historical Study]. Moscow.
Аллахвердян, А.Г. Динамика научных кадров в советской и российской науке: сравнительно-историческое исследование. М.
Botvinnik, M.N. 1997: [Latin in the Soviet School]. In: Pamyati Marka Naumovicha Botvinnika [In Memory of Mark Naumovich Botvinnik]. Saint Petersburg, 107–113.
Ботвинник, М.Н. Латинский язык в советской школе. В кн.: Памяти Марка Наумовича Ботвинника. СПб., 107–113.
Deratani, N.F. 1948: [Department of Classical Philology, Moscow State Pedagogical Institute named after V.I. Lenin]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 1, 184–185.
Дератани, Н.Ф. Кафедра классической филологии МГПИ им. В.И. Ленина. ВДИ 1, 184–185.
Deratani, N.F. 1957: [Classical Philology in the USSR in Forty Years]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 3, 55–65.
Дератани, Н.Ф. Классическая филология в СССР за сорок лет. ВДИ 3, 55–65.
Editorial 1947: [Classical Philology and Its Mission in Soviet Science]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2, 3–8.
Классическая филология и ее задачи в советской науке. ВДИ 2, 3–8.
Editorial 1948: [Professor Alexander Vasilievich Mishulin (1901–1948)]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4, 135–142.
Профессор Александр Васильевич Мишулин (1901–1948). ВДИ 4, 135–142.
Editorial 1950: [On the Training of Specialists in the History of the Ancient World]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4, 3–10.
О подготовке кадров специалистов по истории древнего мира. ВДИ 4, 3–10.
Editorial 1958: [In Memory of N.F. Deratani]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 1, 246–248.
Памяти Н.Ф. Дератани. ВДИ 1, 246–248.
Ivanova, G.M. 2018: Sovetskaya shkola v 1950–1960-e gg. [The Soviet School in the 1950s and 1960s]. Moscow.
Иванова, Г.М. Советская школа в 1950–1960-е гг. М.
Karpyuk, S.G. 2021: [Politics and Science: Advances in the First Decade of “Vestnik Drevnei Istorii” (1937–1947)]. Scripta antiqua: Voprosy drevney istorii, filologii, iskusstva, material’noy kul’tury [Scripta antiqua: Ancient History, Philology, Arts and Material Culture] 9, 377–390.
Карпюк, С.Г. Политика и наука: передовицы в первое десятилетие существования «Вестника древней истории» (1937–1947). Scripta antiqua: Вопросы древней истории, филологии, искусства, материальной культуры 9, 377–390.
Kondrat’ev, S.P., Vasnetsov, A.I. 1948: Uchebnik latinskogo yazyka dlya 8–10 klassov sredney shkoly [Latin Textbook for 8–10 Grades of Secondary School]. Moscow.
Кондратьев, С.П., Васнецов, А.И. Учебник латинского языка для 8–10 классов средней школы. М.
Kondrat’ev, S.P., Vasnetsov, A.I. 1950: Aula linguae Latinae. Kniga dlya chteniya po latinskomy yazyku [Aula linguae Latinae. A Book for Reading in Latin]. Moscow–Leningrad.
Кондратьев, С.П., Васнецов, А.И. Aula linguae Latinae. Книга для чтения по латинскому языку. М.– Л.
Kondrat’ev, S.P., Vasnetsov, A.I. 1953: Metodicheskoe rukovodstvo k prepodavaniyu latinskogo yazyka v 8–10-h klassah sredney shkoly [A Methodological Guide to Teaching Latin in Grades 8 to 10 in Secondary Schools]. Moscow.
Кондратьев, С.П., Васнецов, А.И. Методическое руководство к преподаванию латинского языка в 8–10-х классах средней школы. М.
Kondrat’ev, S.P., Vasnetsov, A.I. 1954: Uchebnik latinskogo yazyka dlya 8–10 klassov sredney shkoly [Latin Textbook for 8–10 Grades of Secondary School]. 5th ed. Moscow.
Кондратьев, С.П., Васнецов, А.И. Учебник латинского языка языка для 8–10 классов сред ней школы. 5-е изд. М.
Leushina, L.T., Fominykh, S.F. 2009: [Classical Philology in Tomsk State University and St. Petersburg Classical Philologists]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya [Tomsk State University Journal of Philology] 2 (6), 116–126.
Леушина, Л.Т., Фоминых, С.Ф. Классическая филология в Томском государственном университете и санкт-петербургские филологи-классики. Вестник Томского государственного университета. Филология 2 (6), 116–126.
Pikhoya, R.G. 2020: [Dialogue about the Book: G.M. Ivanova. The Soviet School in the 1950s and 1960s]. Rossiyskaya istoriya [Russian History] 6, 156–179.
Пихоя, Р.Г. (ред.). Диалог о книге: Г.М. Иванова. Советская школа в 1950–1960-е гг. Российская история 6, 156–179.
Pikus, N.N. 1951: [Review of: S.P. Kondratyev, A.I. Vasnetsov. Aula linguae Latinae. A reading book on the Latin language. M., 1950]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2, 164–165.
Пикус, Н.Н. Рец. на: С.П. Кондратьев, А.И. Васнецов. Aula linguae Latinae. Книга для чтения по латинскому языку. М., 1950. ВДИ 2, 164–165.
Pyzhikov, A.V. 2004: [Reforming the Education System in the USSR during the “Thaw” (1953–1964)]. Voprosy istorii [Questions of History] 9, 95–104.
Пыжиков, А.В. Реформирование системы образования в СССР в период «оттепели» (1953–1964 гг.). Вопросы истории 9, 95–104.
Skvortsov, A.M. 2022: [Classical Philology at the Final Stage of the Great Patriotic War: Actualization of the Discipline]. Indoevropeyskoe yazykoznanie i klassicheskaya filologiya [Indo-European Linguistics and Classical Philology] 26/2, 1299–1308.
Скворцов, А.М. Классическая филология на заключительном этапе Великой Отечественной войны: актуализация дисциплины. Индоевропейское языкознание и классическая филология 26/2, 1299–1308.
Sokolov, V.S. 1949: [On the Methodology of Textbooks on Ancient Languages]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4, 189–197.
Соколов, В.С. К вопросу о методике и методологии учебников по древним языкам. ВДИ 4, 189–197.
Solopov, A.I. 2010: [Preface to the 2010 Edition]. In: C. Iulii Caesaris Commentariorum belli Gallici liber primus. Praefatus est et commentario instruxit Sergius Sobolevski. Moscow, i–iv.
Солопов, А.И. Предисловие к переизданию 2010 г. В кн.: Гай Юлий Цезарь. Записки о войне с галлами. Книга первая. С введением и комментариями С.И. Соболевского. (Римские классики). М., i–iv.
Takho-Godi, A.A. 2009: Zhizn’ i sud’ba: Vospominaniya [Life and Destiny: Memories]. Moscow.
Тахо-Годи, А.А. Жизнь и судьба: Воспоминания. М.
Tsypileva, E.S. 2009: [N.F. Deratani in Memoirs of Contemporaries]. In: Experimenta Lucifera. Materialy VI Povolzhskogo nauchno-metodicheskogo seminara po problemam prepodavaniya i izucheniya disciplin antichnogo tsikla [Materials of the VI Volga Region Scientific-Methodical Seminar on the Problems of Teaching and Studying the Disciplines of the Ancient Cycle]. Issue 5. Nizhniy Novgorod, 28–37.
Цыпилева, Е.С. Н.Ф Дератани в воспоминаниях современников. В сб.: Experimenta Lucifera. Материалы VI Поволжского научно-методического семинара по проблемам преподавания и изучения дисциплин античного цикла. Нижний Новгород, 28–37.
Yarkho, V.N. 2003: Vnutri i vne Sadovogo kol’tsa. Vospominaniya obychnogo zaveduyushchego kafedroy [Inside and Outside the Garden Ring. Recollections of a Regular Department Head]. Moscow.
Ярхо, В.Н. Внутри и вне Садового кольца. Воспоминания обычного заведующего кафедрой. М.