Войти Русский | English

Трагедия как источник сюжетов греческой вазописи

Забудская Яна Леонидовна

В работе анализируются критерии, на основании которых исследователи определяли взаимоотношение трагических и вазописных сюжетов, и уточняется список изображений V в. до н.э., в которых можно проследить влияние трагедии. Пути этого влияния на вазопись различны: совмещение нескольких эпизодов в одном изображении; изображение эпизода, данного в рассказе; формирование новых иконографических традиций (своего рода формул в рамках изобразительного нарратива). По сути, речь идет о форме рецепции, пусть в пределах одной культуры, но зато посредством принципиально иного художественного языка.

Ключевые слова: трагедия, вазопись, рецепция, интерпретация, нарратив
Библиография:

Bieber, M. 1939: The History of the Greek and Roman Theater. Princeton.

Billing, C.M. 2008: Representations of Greek tragedy in ancient pottery: A theatrical perspective. New Theatre Quarterly 24, 229–245.

Csapo, E. 2010: Actors and Icons of the Ancient Theater. Oxford.

Davies, M. 1969: Thoughts on the Oresteia before Aischylos. Bulletin de correspondance hellénique 93/1, 214–260.

Döhle, B. 1967: Beziehungen zwischen Drama und Attischer Vasenmalerei in der I Hälfte des 5 Jhdts. v. Chr. (Zur ‘Achilleis’ des Aischylos). Wissenschaftliche Zeitschrift der Universität Rostock 16, 431–435.

Gildenhard, I., Revermann, M. (eds.) 2010: Beyond the Fifth Century: Interactions with Greek Tragedy from the Fourth Century BCE to the Middle Ages. Berlin–New York.

Green, J.R. 2000: Forty years of theatre research and its future directions. In: L. Hardwick, P. Easterling, S. Ireland, N. Lowe, F. MacIntosh (eds.), Theatre: Ancient & Modern. Selected Proceedings of a Two-day International Research Conference Hosted by the Department of Classical Studies, Faculty of Arts, The Open University, Milton Keynes, 5th and 6th January 1999. Milton Keynes, 1–20.

Green, R., Handley, E. 1995: Images of the Greek Theatre. London.

Hammond, N.G.L., Moon, W.G. 1978: Illustrations of early tragedy at Athens. American Journal of Archaeology 82, 371–383.

Huddilston, J.H. 1898: Greek Tragedy in the Light of Vase Paintings. London–New York.

Levinskaya, O.L. 2011: [Did the Greek artists need Homer?]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2, 100–108.

Левинская, О.Л. Был ли нужен Гомер греческим художникам? ВДИ 2, 100–108.

Loginov, A.V. 2012: [Oresteia in the Athenian vase-painting]. Aristey: vestnik klassicheskoy filologii i antichnoy istorii [Aristeas: philologia classica et historia antiqua] 5, 168–184.

Логинов, А.В. Орестея в афинской вазописи. Аристей: вестник классической филологии и античной истории 5, 168–184.

Pickard-Cambridge, A. 1988: The Dramatic Festivals of Athens. 2nd ed. Oxford.

Revermann, M. 2010: Situating the gaze of the recipient(s): Theatre-related vase paintings and their contexts of reception. In: I. Gildenhard, M. Revermann (eds.), Beyond the Fifth Century: Interactions with Greek Tragedy from the Fourth Century BCE to the Middle Ages. Berlin–New York, 69–98.

Robert, C. 1881: Bild und Lied. Archäologische Beiträge zur Geschichte der griechischen Heldensage. Berlin.

Séchan, L. 1926: Études sur la tragédie grecque dans ses rapports avec la céramique. Thèse pour le doctorat, Université de Paris.

Small, J.P. 2005: Pictures of tragedy? In: J. Gregory (ed.), A Companion to Greek Tragedy. Malden– Oxford, 103–118.

Small, J.P. 2008: The Parallel Worlds of Classical Art and Text. Cambridge–New York.

Snodgrass, A.M. 1982: Narration and Allusion in Archaic Greek Art. (J.L. Myres Memorial Lecture, 11). London.

Taplin, O. 1993: Comic Angels: and Other Approaches to Greek Drama Through Vase-Painting. Oxford.

Taplin, O. 1997: The pictorial record. In: P. Easterling (ed.), The Cambridge Companion to Greek Tragedy. Cambridge, 69–90.

Taplin, O. 2007: Pots & Plays.Interactions Between Tragedy and Greek Vase-Painting of the Fourth Century B.C. Los Angeles.

Trendall, A.D., Webster, T.B.L. 1971: Illustrations of Greek Drama. London.

Trubochkin, D.V. 2005: «Vse v poryadke! Starets plyashet…» Rimskaya komediya plashcha v deystvii [“Salva res est saltat senex”: Roman Fabula Palliata in Action]. Moscow.

Трубочкин, Д.В. «Все в порядке! Старец пляшет…». Римская комедия плаща в действии. М.

Vermeule, E. 1966: The Boston Oresteia krater. American Journal of Archaeology 70/1, 1–22.

Vickers, B. 1973: Towards Greek Tragedy: Drama, Myth, Society. London.

Vogel, J. 1886: Scenen Euripideischer Tragödien in griechischen Vasengemälden: Archäologische Beiträge zur Geschichte des griechischen Dramas. Leipzig.

Webster, T.B.L. 1967: Monuments Illustrating Tragedy and Satyr Play. 2nd ed. London.

Wellenbach, M.C. 2015: The iconography of Dionysiac choroi: dithyramb, tragedy, and the Basel krater. Greek, Roman, and Byzantine Studies 55, 72–103.