The article investigates the information about the inhabitants of sub-Saharan1 Africa found in Egyptian hagiographic literature of the Late Antiquity. The entire array of data can be divided into four main themes: information about the Black monks, contacts of the local population with Black Africans, data about the attacks of neighboring tribes (mainly the Beja and the Noba), and information about the demons visiting monks as «Ethiopians». Special attention is drawn to the last topic, as well as to the relationship between the appearance of the hagiographical “topos” of Black demon and the ideas about Black Africans existing in Egypt in the Late Antique period.
Alland, K., Black, M. et al. (eds.) 1994: The Greek New Testament. Stuttgart.
Amélineau, E. 1895: Monuments pour servir à l’histoire de l’Égypte chrétienne. (Mémoires publiés par les membres de la Mission archéologique française au Caire, 4/2). Paris.
Bagnall, R.S. 1993: Egypt in Late Antiquity. Princeton.
Bartelink, G.J.M. (ed.), 1994: Athanase d’Alexandrie. Vie d’Antoine. (SC 400). Paris.
Berzina, S.Ya. 1992: Meroe i okruzhayushchiy mir. I–VIII vv. n. e. [Meroe and the External World. 1st‑8th cent. A.D.]. Moscow.
Берзина С.Я. Мероэ и окружающий мир I–VIII вв. н. э. М.
Bhabha, Н. 1994: The Locaton of Culture. London.
Bianchi, R.S. 1982: Perser in Ägypten. In: Lexicon der Ägyptologie 4, 943–951.
Bingen, J. 1983: Les Thraces en Égypte ptolémaïque. Pulpudeva. Semaines philippopolitaines de l'histoire et de la culture thrace 4, 72–79.
Bolotov, V.V. 1886: Iz tserkovnoy istorii Egipta. Vyp. 2 [Of Egypt Church History. Issue 2]. Saint Petersburg.
Болотов, В.В. Из церковной истории Египта. Вып. 2. СПб.
Brakke, D. 2001: Ethiopian demons: Male sexuaity, the black-skinned other, and the monastic self. Journal of the History of Sexuality 10/3–4, 501–535.
Brakke, D. 2006: Demons and the Making of the Monk. Spiritual Combat in Early Christianity. Cambridge (MA)–London.
Bresson, A. 1980: Rhodes, l'Hellénion et le statut de Naucratis (VI–IV s. av. n. é). Dialogues d'histoire ancienne 6, 291–349.
Budge, E.A. Wallis (ed.) 1915: Miscellaneous Coptic Texts in the Dialect of Upper Egypt. Oxford.
Butler, C. 1898–1904: The Lausiac History of Palladius. I–II. (Texts und Studies V–VI). Cambridge.
Chitty, D. 2007: Grad pustynya. Vvedenie v izuchenie egipetskogo i palestinskogo monashestva v khristianskoy imperii [The Desert City. An Introduction to the Study of Egyptian and Palestian Monasticism under the Christian Empire]. Saint Petersburg.
Читти, Д. Град пустыня. Введение в изучение египетского и палестинского монашества в христианской империи. СПб.
Cook, R.M. 1937: Amasis and the Greeks in Egypt. Journal of Hellenic Studies 57, 227–237.
Crum, W.E. 1979: A Coptic Dictionary. Compiled with the help of many scholars by W.E. Crum. Oxford.
Dahlman, B. (ed.) 2007: Saint Daniel of Scetis. A Group of Hagiographic Texts Edited with Introduction, Translation, and Commentary. Uppsala.
Dana, D. 2003: Les Daces dans les ostraca du désert Oriental de l’Égypte. Morphologie des noms daces. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 143, 2003, 166–186.
Dölger, F. 1918: Die Sonne der Gerechtigkeit und der Schwarze. Münster.
Dreyer, O.K. (ed.) 1990: Istoriya Afriki v drevnikh i srednevekovykh istochnikakh. Khrestomatiya [History of Africa in Ancient and Medieval Sources: Anthology]. Moscow.
Дрейер, О.К. (отв. ред.). История Африки в древних и средневековых источниках: Хрестоматия. Составители: С.Я. Берзина, Л.Е. Куббель. М.
Edwards, D.N. 2004: The Nubian Past. An Archaeology of Sudan. London–New York.
Elanskaya, A.I. (ed.) 1993: Izrecheniya egipetskikh ottsov. Pamyatniki literatury na koptskom yazyke [Dictum of Egyptian Fathers. Monuments of Coptic literature]. Saint Petersburg.
Еланская, А.И. (изд.). Изречения египетских отцов. Памятники литературы на коптском языке. Спб.
Festugière, A.-J. (ed.) 1961: Historia monachorum in Aegypto. Édition critique du texte grec. Bruxelles (SH 34).
Fikhman, I.F. 1987: Vvedenie v dokumental'nuyu papirologiyu [Introduction to the Documentary Papyrology]. Moscow.
Фихман, И.Ф. Введение в документальную папирологию. М.
Foucault, M. 2004: Ispol'zovanie udovol'stviy. Istoriya seksual'nosti. T. 2 [The Use of Pleasure. The History of Sexuality. Vol. 2]. Saint Petersburg.
Фуко, М. Использование удовольствий. История сексуальности. Т. 2. СПб.
Gascou, J. (ed.) 1994: Un codex fiscal hermopolite (P. Sorb. II 69). (American Studies in Papyrology 32). Atlanta.
Gurevich, A.Ya. (ed.) 1994: Odissey. Chelovek v istorii. 1993: Obraz drugogo v kul'ture [Odysseus. Man in History. 1993: The Image of «Other» in Culture]. Moscow.
Гуревич, А.Я. (отв. ред.). Одиссей. Человек в истории. 1993: Образ «другого» в культуре. М.
Halkin, Fr. (ed.) 1932: S. Pachomii vitae graecae. Bruxelles (SH 19).
Helck, W.H. 1975: Fremde in Ägypten. In: Lexicon der Ägyptologie 2, 306–310.
Ivanov, S.A. (ed.) 2001: [Edifying story of a repentant robber (BHG, 1450m)]. Vizaniyskiy vremennik [Byzantine Annals] 60 (85), 247–253.
Иванов, С.А. Душеполезная история о раскаявшемся разбойнике (BHG, 1450m). Византийский Временник 60 (85), 247–253.
Kasser, R. 1967: Kellia 1965. Topographie génerale, mensurations et fouilles aux Qouçoûr 'Îsâ et aux Qouçoûr el-'Abîd, mensurations aux Qouçour̂ el-'Izeila. Première expédition archéologique de l'Université de Genève au site copte appelé Kellia, en Basse-Égypte occidentale. Genève.
Khosroev, A.L. 2004: Pakhomiy Velikiy. Iz istorii obshezhitel'nogo monashestva v Egipte [Pachomius the Great: From the Early History of Coenobitic Monasticism in Egypt]. Saint Petersburg–Kishinev–Paris.
Хосроев А.Л. Пахомий Великий: Из ранней истории общежительного монашества в Египте. Санкт-Петербург–Кишинев–Париж.
Kortenbeutel, H. 1938: Germanen in Ägypten. Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Abt. Kairo 8, 177–184.
Łajtar, A., van der Vliet, J. (eds.) 2010: Qasr Ibrim. The Greek and Coptic Inscriptions. Warsaw.
Lazarev, V.N. 1947: Istoriya vizantiyskoy zhivopisi. T. I [The History of Byzantine Painting. Vol. I]. Moscow.
Лазарев, В.Н. История византийской живописи. Т. I. М.
Leipoldt, J. (ed.) 1906: Sinuthii Archimandritae vita et opera omnia. (CSCO 41. Scriptores Coptici, Ser. 2. T. 2). Paris.
Leipoldt, J. (ed.) 1908: Sinuthii Archimandritae vita et opera omnia. (CSCO 42. Scriptores Coptici, Ser. 2. T. 4). Leipzig.
Luchitskaya, S.I. 2001: Obraz drugogo. Musul'mane v khronikakh krestovykh pokhodov [The Image of the Other. Muslims in the Chronicles of the Crusades]. Saint Petersburg.
Лучицкая, С.И. Образ другого. Мусульмане в хрониках крестовых походов. СПб.
Luisier, Ph. 1999: [Review] Gascou 1994. Orientalia Christiana Periodica 65/2, 478–480.
Malingery, A.-M., Leclerque, Ph. (ed.) 1988: Palladios. Dialogue sur la vie de Jean Chrysostome. I–II (SC 341–342). Paris.
Mallet, D. 1922: Les rapport des Grecs avec l'Égypt (de la conquête de Cambyses, 525, à celle d'Alexandrie, 331). (MIFAO, 48).
Le Caire. Maspero, J. 1932: Fouilles exécutées à Baouît par J. Maspero. Notes mises en ordre et éditées par E. Drioton. (MIFAO, 39). Le Caire.
Mihailov, G. 1968: Les Thraces en Égypte. Linguistic balcanique 13/1, 31–44.
Mullachius, Fr.G.A. 1867: Fragmenta philosophorum graecorum. T. 2. Parisiis.
Nagel, M. 1974: Un samaritain dans l'Arsinoïte au II siècle après J.-C. (à propos du nom Sambas). Chronique d'Égypte 49, 356–365.
Nakhov, I.M. (ed.) 1996: Antologiya kinizma: Antisfen, Diogen, Kratet, Kerkid, Dion [Anthology of Cynicism: Antisthenes, Diogenes, Crates, Cercidas, Diones]. Moscow.
Нахов, И.М. (изд.). Антология кинизма: Антисфен, Диоген, Кратет, Керкид, Дион. M.
Nau, F. 1908: Histoires des solitaires égyptiens. Revue de l’Orient chrétien 13, 47–57; 266–283.
Nugent, A. 1998: Black Demons in the Desert. The American Benedictine Review 49, 209–221.
Oates, J.F. 1980: Arabs in Ptolemaic Egypt. In: XVI International Congress of Papyrology New York, 24–31 July 1980, Abstracts. New York, 31.
Obłuski, A. 2014: The Rise of Nobatia. Social Changes in Nothern Nubia in Late Antiquity. Warsaw.
Papadopulos, T. 1966: Africanobyzantina. Byzantine Influence on Negro-Sudanese Culture. Athens.
Pichery, E. (ed.) 1955: Jean Cassien. Conférences. I–VII. (SC 42). Paris.
Pichery, E. (ed.) 1958: Jean Cassien. Conférences. VIII–XVII. (SC 54). Paris.
Poltorak, S.N. (ed.) 2001: «Nashi» i «chuzhie» v rossiyskom istoricheskom soznanii. Materialy nauchnoy konferentsii [“Ours” and “Aliens” in the Russian Historical Perception. Proceedings of the Conference]. Saint Petersburg.
Полторак, С.Н. (отв. ред.). «Наши» и «чужие» в российском историческом сознании. Материалы научной конференции. СПб.
Polyakova, S.V. (ed.) 1994: Vizantiyskie legendy [Byzantine Legends]. Moscow.
Полякова, С.В. (пер.): Византийские легенды. М.
Prigent, P., Kraft, R.A. (ed.) 1971: Epître de Barnabé. (SC 172). Paris.
Regnault, L. 1977: Les sentences des Pères du désert. Nouvau recueil. Solesmes.
Regnault, L. 1985: Les sentences des Pères du désert. Série des anonymes. Solesmes.
Regnault, L. 2008: Povsednevnaya zhizn' ottsov-pusrtynnikov IV v. [The Day-to-Day Life of the Desert Fathers in Fourth-Century Egypt]. Moscow.
Реньё Л. Повседневная жизнь отцов-пустынников IV века. М.
Repina, L.P. 2008: [Intercultural dialogue in the historical context]. In: Kopelevskie chteniya 2007. Rossiya i Germaniya: dialog kul'tur [Readings in Honor of Leo Kopelev. Russia and Germany: Dialogue of Cultures]. Lipetsk, 69–94.
Репина, Л.П. Межкультурный диалог в историческом контексте. В сб.: Копелевские чтения 2007. Россия и Германия: диалог культур. Липецк, 69–94.
Repina, L.P. 2012: [‘‘National character’’ and ‘‘the image of the Other’’]. Dialog so vremenem [Dialog with Time] 39, 9–19.
Репина, Л.П. «Национальный характер» и «образ Другого». Диалог со временем 39, 9–19.
Rossi, F. 1886: Trascrizione di tre manoscritti Copti del Museo Egizio di Torino, con traduzione italiana. Memorie della Reale Accademia delle Scienze di Torino. Serie II. XXXVII, 67–84.
Schulz-Flügel, E. (ed.) 1990: Tyrannus Rufinus. Historia monachorum sive de vita sanctorum patrum. Berlin.
Schwartz, J. 1953: Les Palmyréens en Égypte. Bulletin de la Société archéologique d'Alexandrie 40, 63–81.
Shukurov, R.M. (ed.) 1999: Chuzhoe. Opyty preodoleniya. Ocherki iz istorii kul'tyry Sredizemnomor'ya [Alien. Attempts to overcome. Sketches from the History of the Mediterranean Culture]. Moscow.
Шукуров, Р.М. (отв. ред). Чужое. Опыты преодоления. Очерки из истории культуры Средиземноморья. М.
Snowden, F.M. Jr. 1970: Blacks in Antiquity: Ethiopians in Greco-Roman Experience. Cambridge (MA)
Sophocles, E.A. 1914: Greek-Lexicon of the Roman and Byzantine Period. Leipzig.
Steidle, B. 1958: Der schwarze kleine Knabe in der Alten Mönchserzählung. Benediktinische Monastsschrift 34, 339–350.
Struve, V.V. 1938: [The real reasons for the destruction of the Jewish temple on Elephantine in 410 BC]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4, 99–119.
Струве, В.В. Подлинная причина разрушения иудейского храма в Элефантине в 410 г. до н. э. ВДИ 4, 99–119.
Svanidze, A.A. 2003: [“Our” and “Alien” in the process of social games]. In: Ot Srednikh vekov k Vozrozhdeniyu [From the Middle Ages to the Renaissance]. Saint Petersburg, 180–185.
Сванидзе, А.А. «Свой» и «чужой» в процессе общественных игр. В сб.: От Средних веков к Возрождению. СПб., 180–185.
Thompson (Crawford), D.J. 1984: The Idumaeans of Memphis and the Ptolemaic Politeumata. In: Atti dell'XVII Congresso Internazionale di Papirologia (Napoli 19–26 maggio 1983). 3 vols. Napoli, 1069–1075.
Trynkowski, J., Wipszycka, E. 1965: Les Daces dans les papyrus. Archeologia 16, 233–234.
Vaggi, G. 1937: Siria e Siri nei documenti dell'Egitto greco-romano. Aegyptus 17, 29–51.
Volkov I.M., 1915: Arameyskie dokumenty iudeyskoy kolonii v Elefantine V v. do R. Kh. [Aramaic Documents of the Jewish Colony on Elephantine in the 5th cent. B.C.]. Moscow.
Волков, И.М. Арамейские документы иудейской колонии на Элефантине V в. до Р.Х. М.
Winnicki, J.K 2009: Late Egypt and Her Neighbours: Foreign Population in Egypt in the First Milenium BC. Warsaw.
Zheltova, E.V. (ed.) 2001: Zhitie Andreya Yurodivogo [The Life of Andrew the God's Fool]. Saint Petersburg.
Желтова, Е.В. (изд.). Житие Андрея Юродивого. Спб.