Войти Русский | English

Солон и греческие интеллектуалы V в. до н.э.: свидетельства источников, которых нет?

Суриков Игорь Евгеньевич

Тем свидетельствам источников о Солоне, которые датируются V веком до н.э. (за исключением «солоновских» экскурсов у Геродота), уделяется в антиковедении мало внимания (гораздо более популярно изучение «солоновской традиции» в IV в. до н.э.). Причина ясна – очень малое количество таких свидетельств, особенно если говорить о прямых упоминаниях афинского поэта-законодателя, в силу чего неизбежным становится привлечение косвенного (т.е. в каком-то смысле даже как бы и не существующего) источникового материала. Почему нет ни слова о Солоне у Фукидида и его учителя Антифонта – притом что они заведомо не могли не знать о деятельности человека, сыгравшего столь видную роль в истории их полиса? Что могли писать о Солоне софисты, активно интересовавшиеся проблемой традиционной практической мудрости? Как трактовать те свидетельства о Солоне, которые содержатся у комедиографов V в. до н.э.? Можно ли получить какие-либо данные об интересующем нас персонаже от поэтов того же столетия, писавших трагедии или продолжавших лирическую традицию? Этим вопросам посвящена настоящая статья.

Ключевые слова: Солон, проблема источников, литература V в. до н.э., нарративная традиция, Фукидид, Антифонт, софисты, комедия, трагедия, лирика
Библиография:

Almeida, J.A. 2003: Justice as an Aspect of the Polis Idea in Solon’s Political Poems: A Reading of the Fragments in Light of the Researches of New Classical Archaeology. Leiden.

Ameduri, O. 1970–1971: L’Eunomia di Solone e le Eumenidi di Eschilo. Annali della facoltà di lettere e filosofia dell’Università di Napoli 1, 31–46.

Anhalt, E.K. 1993: Solon the Singer: Politics and Poetics. Lanham.

Badian, E. 1993: From Plataea to Potidaea: Studies in the History and Historiography of the Pentecontaetia. Baltimore–London.

Bakaoukas, M. 2001: Solon’s Forgotten Genealogy. Electronic Antiquity: Communicating the Classics 6, 1 http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ElAnt/V6N1/bakaoukas.html).

Barta, H. 2010: “Graeca non leguntur”? Zu den Ursprüngen des europäischen Rechts im antiken Griechenland. Bd I. Wiesbaden.

Barta, H. 2011: “Graeca non leguntur”? Zu den Ursprüngen des europäischen Rechts im antiken Griechenland. Bd II. Archaische Grundlagen. Teil 1 Wiesbaden.

Blaise, F. 2006: Poetics and Politics: Tradition Re-worked in Solon’s ‘Eunomia’ (Poem 4). In: J. H. Blok, A.P.M.H. Lardinois (eds), Solon of Athens: New Historical and Philological Approaches. Leiden–Boston, 114–133.

Blaise, F. 2011: La mer juste: Solon, 12 W. Revue des études grecques 124, 535–547.

Boedeker, D., Sider, D. (eds) 2001: The New Simonides: Contexts of Praise and Desire. Oxford.

Bourriot, F. 1976: Recherches sur la nature du genos: Étude d’histoire sociale athénienne. Periodes archaïque et classique. Lille–Paris.

Buxton, R. 1990: Wolves and Werewolves in Greek Thought. In: J. Bremmer (ed.), Interpretations of Greek Mythology. London, 60–79.

Carawan, E. 1998: Rhetoric and the Law of Draco. Oxford.

Carawan, E. 2013: The Athenian Amnesty and Reconstructing the Law. Oxford.

Carey, C. 2007: Pindar, Place, and Performance. In: S. Hornblower, C. Morgan (eds), Pindar’s Poetry, Patrons, and Festivals: From Archaic Greece to the Roman Empire. Oxford, 199–210.

Carey, C. 2015: Solon in the Orators. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 110–128.

Cataudella, M. 1972: Intorno alla legge di Solone sul testamento. Iura 23, 1, 50–66.

Chambers, M. 1993: Aristotle and his Use of Sources. In: M. Piérart (ed.), Aristote et Athènes. Paris, 39–52.

Chiasson, C.C. 1986: The Herodotean Solon. Greek, Roman and Byzantine Studies 27, 3, 249–262.

Chiasson, C.C. 2016: Solon’s Poetry and Herodotean Historiography. American Journal of Philology 137, 1, 25–60.

Danzig, G. 2014: The Use and Abuse of Critias: Conflicting Portraits in Plato and Xenophon. Classical Quarterly 64, 2, 507–524.

David, E. 1984: Solon, Neutrality and Partisan Literature of Late Fifth-Century Athens. Museum Helveticum 41, 3, 129–138.

Defradas, J. 1954: Les thèmes de la propagande delphique. Paris.

Detienne, M., Vernant, J.-P. 1989: The Cuisine of Sacrifice among the Greeks. Chicago.

Dovatur, A.I. 1989: Feognid i ego vremya [Théognis et son époque]. Leningrad.

Доватур А. И. Феогнид и его время. Л.

Dracoulidès, N.N. 1967: Psychanalyse d’Aristophane, de sa vie et des ses œuvres. Paris.

Edwards, M. 2007: Alcidamas. In: I. Worthington (ed.), A Companion to Greek Rhetoric. Oxford, 47–57.

Fain L. 2015: The Solonian Legacy in Socrates. Helios 42, 2, 209–243.

Figueira, T.J. 2015: Solon in Fifth-Century Lyric. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 24–42.

Flores, S.O. 2013: The Roles of Solon in Plato’s Dialogues. Diss. The Ohio State Univ.

Foxhall, L. 1997: A View from the Top: Evaluating the Solonian Property Classes. In: L. G. Mitchell, P. J. Rhodes (eds), The Development of the Polis in Archaic Greece. London–New York, 61–74.

Freidenberg, O.M. 2007: [The origin of Greek Lyric]. In: I. G. Matyushina, S. Yu. Neklyudov (eds), Lirika: genezis i evolyutsiya [Lyric: genesis and evolution]. Moscow, 396–413.

Фрейденберг, О. М. Происхождение греческой лирики. В сб.: И. Г. Матюшина, С. Ю. Неклюдов (ред.), Лирика: генезис и эволюция. М., 396–413.

Frost, F.J. 1971: Themistokles and Mnesiphilus. Historia 20, 1, 20–25.

Gagarin, M. 2002: Antiphon the Athenian: Oratory, Law, and Justice in the Age of the Sophists. Austin.

Gehrke, H.-J. 2006: The Figure of Solon in the Athênaiôn Politeia. In: J. H. Blok, A.P.M.H. Lardinois (eds), Solon of Athens: New Historical and Philological Approaches. Leiden–Boston, 276–289.

Gentili, B. 1975: La giustizia del mare: Solone fr. 11 D., 12 West. Semiotica del concetto di dike in greco arcaico. Quaderni urbinati di cultura classica 20, 159–162.

Gottesman, A. 1998: Solon’s Fox: Poetry and Revolution in Archaic Athens. Pomoerium 3, 19–25.

Gundert, H. 1942: Archilochos und Solon. In: H. Berve (Hrsg.), Das neue Bild der Antike. Bd 1 Leipzig, 130–152.

Guthrie, W.K.C. 1977: The Sophists. Cambridge.

Hansen, M.H. 1989: Solonian Democracy in Fourth-Century Athens. Classica et mediaevalia 40, 71–99.

Harding, P. 1977: Atthis and Politeia. Historia 26, 2, 148–160.

Hawkins, T. 2008: Out-Foxing the Wolf-Walker: Lycambes as Performative Rival to Archilochus. Classical Antiquity 27, 1, 93–114.

Hollmann, A. 2015: Solon in Herodotus. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 85–109.

Hornblower, S. 2006: Pindar and Kingship Theory. In: S. Lewis (ed.), Ancient Tyranny. Edinburgh, 151–163.

Humphreys, S.C. 2002: Solon on Adoption and Wills. Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Romanistische Abteilung 119, 340–347.

Irwin, E. 2005: Solon and Early Greek Poetry: The Politics of Exhortation. Cambridge.

Kerferd, G.B. 1984: The Sophistic Movement. Cambridge.

Kolleritsch, H. 1968: Konnte Solon von “Tragödien” Arions sprechen? Eranos 66, 1–9.

Kessidi, F. Kh. 1988: Sokrat [Socrates]. Moscow.

Кессиди, Ф. Х. Сократ. М.

Lardinois A.P.M.H. 2006: Have we Solon’s Verses? In: J. H. Blok, A.P.M.H. Lardinois (eds), Solon of Athens: New Historical and Philological Approaches. Leiden–Boston, 15–35.

Leduc, C. 1998: La représentation «aristotélicienne» de la politeia de Solon: la politique «dans» le domestique. Ktema 23, 415–422.

Lenardon, R.J. 1978: The Saga of Themistocles. London.

Lewis, J.D. 2008: Solon the Thinker: Political Thought in Archaic Athens. London.

Linforth, I.M. 1919: Solon the Athenian. Berkeley.

Lumpe, A. 1955: Solons Einfluss auf Xenophanes. Rheinisches Museum für Philologie 98, 4, 378.

Maltomini, F. 1983: Εἶν in Stesicoro e Solone. Studi classici e orientali 33, 336.

Martin, R.P. 2015: Solon in Comedy. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 66–84.

Melissano, P. 1994: Solone e il mondo degli ἐσθλοί. Quaderni urbinati di cultura classica 47 2, 49–59.

Mitchell, L.G. 1997: New Wine in Old Wineskins: Solon, Arete and the Agathos. In: L. G. Mitchell, P. J. Rhodes (eds), The Development of the Polis in Archaic Greece. London–New York, 75–81.

Morgan, K. 2008: Generic Ethics and the Problem of Badness in Pindar. In: I. Sluiter, R. M. Rosen (eds), Kakos: Badness and Anti-Value in Classical Antiquity. Leiden–Boston, 29–57.

Morgan, K. 2015: Solon in Plato. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 129–150.

Mossé, C. 1979: Comment s’élabore un mythe politique: Solon, «père fondateur» de la démocratie athénienne. Annales: économies, sociétés, civilisations 34, 3, 425–437.

Mühl, M 1956: Solon gegen Peisistratos. Ein Beitrag zur peripatetischen Geschichtsschreibung. Rheinisches Museum für Philologie 99, 4, 315–323.

Mülke, Chr. 2002: Solons politische Elegien und Iamben (Fr. 1–13; 32–37 West): Einleitung, Text, Kommentar. Leipzig.

Nails, D. 2002: The People of Plato: A Prosopography of Plato and Other Socratics. Indianapolis.

Nersesyants, V.S. 1977: Sokrat [Socrates]. Moscow.

Нерсесянц, В. С. Сократ. М.

Nestle, W. 1942: Odyssee-Interpretationen II. Hermes 77, 2, 129–135.

Newman, J.K. 1982: Pindar, Solon and Jealousy: Political Vocabulary in the Eleventh Pythian. Illinois Classical Studies 7, 2, 189–195.

Noussia, M. 2001: Solon’s Symposium (frs. 32–4 and 36 Gentili–Prato² = 38–40 and 41 West²). Classical Quarterly 51, 2, 353–359.

Noussia-Fantuzzi, M. 2010: Solon the Athenian, the Poetic Fragments. Leiden–Boston.

Noussia-Fantuzzi, M. 2015: Solon in Tragedy. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 43–65.

Oliva, P. 1973a: Solon im Wandel der Jahrhunderte. Eirene 11, 31–65.

Oliva, P. 1973b: Solon in der Darstellung der Komödie. Graecolatina et orientalia. 5, 25–33.

O’Regan, D.E. 1992: Rhetoric, Comedy, and the Violence of Language in Aristophanes’ Clouds. Oxford.

Pötscher, W. 1987: Zwei wichtige Chorpartien aus dem Agamemnon des Aischylos (1331–1342 und 1560–1566) und Solons Musen-Elegie. Grazer Beiträge 14, 55–86.

Ranulf, S. 1934: The Jealousy of the Gods and Criminal Law at Athens: A Contribution to the Sociology of Moral Indignation. Copenhagen.

Rhodes, P.J. 1993: “Alles eitel Gold”? The Sixth and Fifth Centuries in Fourth-Century Athens. In: M. Piérart (ed.), Aristote et Athènes. Paris, 53–64.

Rhodes, P.J. 2015: Solon in Aristotle’s School. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 151–160.

Ruschenbusch, E. 1958: ΠΑΤΡΙΟΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑ. Theseus, Drakon, Solon und Kleisthenes in Publizistik und Geschichtsschreibung des 5 und 4 Jahrhunderts v. Chr. Historia 7, 4, 398–424.

Ruschenbusch, E. 1962: ΔΙΑΤΙΘΕΣΘΑΙ ΤΑ ΕΑΥΤΟΥ. Ein Beitrag zum sogenannten Testamentsgesetz des Solon. Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Romanistische Abteilung 79, 307–311.

Ruschenbusch, E. 1966: ΣΟΛΩΝΟΣ ΝΟΜΟΙ: Die Fragmente des solonischen Gesetzwerkes mit einer Text- und Überlieferungsgeschichte. Wiesbaden.

Sagstetter, K.S. 2013: Solon of Athens: The Man, the Myth, the Tyrant? Diss. Univ. of Pennsylvania.

Saunders, T.J. 1977/1978: Antiphon the Sophist on Natural Laws (B44 DK). Proceedings of the Aristotelian Society 78, 215–236.

Shapiro, S.O. 1996: Herodotus and Solon. Classical Antiquity 15, 2, 348–364.

Shichalin, Yu. A. 2000: Istoriya antichnogo platonizma v institutsional’nom aspekte [A history of the ancient Platonism in its institutional aspect]. Moscow.

Шичалин, Ю. А. История античного платонизма в институциональном аспекте. М.

Solmsen, F. 1974: Two Crucial Decisions in Herodotus. Amsterdam–London.

Solon 2014: [Poems (translation from Greek and a commentary by I. E. Surikov)]. Antiquitas aeterna 4, 441–458.

Солон. Стихотворения (перевод с древнегреческого и комментарий И. Е. Сурикова). Antiquitas aeterna 4, 441–458.

Starr, C.G. 1992: The Aristocratic Temper of Greek Civilization. Oxford.

Stehle, E. 2006: Solon’s Self-reflexive Political Persona and its Audience. In: J. H. Blok, A.P.M.H. Lardi- nois (eds), Solon of Athens: New Historical and Philological Approaches. Leiden–Boston, 79–113.

Stinton, T.C.W. 1976: Solon, Fragment 25 Journal of Hellenic Studies 96, 159–163.

Stroud, R.S. 1979: The Axones and Kyrbeis of Drakon and Solon. Berkeley.

Surikov, I.E. 2004: Problemy rannego afinskogo zakonodatel’stva [Problems of early Athenian law-making]. Moscow.

Суриков, И. Е. Проблемы раннего афинского законодательства. М.

Surikov, I.E. 2006: Ostrakizm v Afinakh [Ostracism in Athens]. Moscow.

Суриков, И. Е. Остракизм в Афинах. М.

Surikov, I.E. 2011: Sokrat [Socrates]. Moscow.

Суриков, И. Е. Сократ. М.

Surikov, I.E. 2013: [Athens in the eighth and seventh centuries B.C.: emergence of an Archaic polis (To the problem of the degree of specificity of the “Attic way”)]. Vestnik drevnei istorii [Journal of Ancient History] 4, 23–43.

Суриков, И. Е. Афины в VIII–VII вв. до н.э.: становление архаического полиса (К вопросу о степени специфичности «аттического варианта»). ВДИ 4, 23–43.

Surikov, I.E. 2014: [The notions of agathos and kakos in Archaic Greece (on the data of lyric poetry)]. Antiquitas aeterna 4, 21–42.

Суриков, И. Е. Понятия ΑΓΑΘΟΣ и ΚΑΚΟΣ в архаической Греции (по данным лирической поэзии). Antiquitas aeterna 4, 21–42.

Surikov, I.E., 2015: [Antiphontea IX: Did Antiphon know Solon’s laws?]. Studia historica 14, 32–58.

Суриков, И.Е. Antiphontea IX: Знал ли Антифонт законы Солона? Studia historica 14, 32–58.

Surikov, I.E. 2016: [The Peripatetic school and the Shaping of ancient narrative tradition on Solon]. Mnemon 16, 19–40.

Суриков, И. Е. Перипатетическая школа и формирование античной нарративной традиции о Солоне. Мнемон 16, 19–40.

Szegedy-Maszak, A. 1998: Thucydides’ Solonian Reflections. In: C. Dougherty, L. Kurke (eds), Cultural Politics in Archaic Greece: Cult, Performance, Politics. New York–Oxford, 201–214.

Tedeschi, G. 1982: Solone e lo spazio della comunicazione elegiaca. Quaderni urbinati di cultura classica 10, 33–46.

Tell, H.P. 2015: Solon and the Greek Wisdom Tradition. In: G. Nagy, M. Noussia-Fantuzzi (eds), Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries. Berlin–Boston, 8–23.

Thompson, N. 2009: Most Favored Status in Herodotus and Thucydides: Recasting the Athenian Tyrannicides through Solon and Pericles. In: S. Salkever (ed.), The Cambridge Companion to Ancient Greek Political Thought. Cambridge, 65–95.

Tumans, H. 2011: [The lions and wolves in Homer: Notes to epic table of ranks]. Aristey. Vestnik klassicheskoy filologii i antichnoy istorii [Aristeas. Philologia classica et historia antiqua] 4, 27–51.

Туманс, Х. «Львы» и «волки» у Гомера: заметки к эпической «табели о рангах». Аристей. Вестник классической филологии и античной истории 4, 27–51.

Tumans, H. 2015: Varoņi un varonība Senajā Grieķijā. Rīga.

Ungern-Sternberg, J. von 2000: ‘Die Revolution frißt ihre eignen Kinder’: Kritias vs. Theramenes. In: L. Burckhardt, J. von Ungern-Sternberg (Hrsgg.), Große Prozesse im antiken Athen. München, 144–156.

Vox, O. 1983: Solone “nero”. Aspetti della saggezza nella poesia soloniana. Quaderni di storia 9, 18, 305–321.

Will, W. 2003: Thukydides und Perikles: Der Historiker und sein Held. Bonn.

Worthington, I. 1994: The Canon of the Ten Attic Orators. In: I. Worthington (ed.), Persuasion: Greek Rhetoric in Action. London–New York, 244–263.

Zberovskiy, A.V. 2007: Sokrat i afinskaya demokratiya (sotsial’no-filosofskoe issledovanie) [Socrates and the Athenian democracy: a social-philosophical study]. Krasnoyarsk.

Зберовский, А.В. Сократ и афинская демократия (социально-философское исследование). Красноярск.