Isidore of Seville’s Ideas on Active and Contemplative Life: Background and Content

Birkin Mikhail Yu.

The article focuses on the concepts of active and contemplative life in the writings of Isidore of Seville (about 560–636). The analysis carried out in a broad comparative historical perspective demonstrates a synthesis of Greco-Roman and Christian ideas in Isidore’s views on the subject. The research enables the author to speak about the preservation of some sociopolitical features of antique civic community. Isidore’s comprehension of vita activa and vita contemplativa displayed in the article testifies to gradual transformation of the classical heritage in the Visigothic Kingdom of Toledo.

Keywords: Isidore of Seville, Visigothic Kingdom of Toledo, vita activa, vita contemplativa, heritage of Antiquity, Early Middle Ages
References:

Aumann, J.O.P. 1994: Khristianskaya dukhovnost’ v katolicheskoy traditsii [Christian spirituality in the Catholic Tradition]. Minsk.

Омэнн, Дж.О.Р. Христианская духовность в католической традиции. Минск.

Aurov, O.V. 2012: [The state and the law in the Visigothic Kingdom (Toulouse and Toledo periods)]. In: O.V Aurov, A. V. Marey (eds), Vestgotskaya pravda (Kniga prigovorov) [The Visigothic Code (Book of the Judges): The Latin text. The Russian translation. The research paper]. Moscow, 60–95.

Ауров, О. В. Государство и право в Королевстве вестготов (Тулузский и Толедский периоды). В кн.: О.В Ауров, А. В. Марей (ред.), Вестготская правда (Книга приговоров): Латинский текст. Перевод. Исследование. М., 60–95.

Birkin, M. Yu. 2013: [A bishop and secular powers in the Visigothic Kingdom of Toledo at the beginning of the VII century in the works of Isidore of Seville]. Vestnik Rossiyskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta. Seriya: Istoricheskie nauki. Vseobshchaya istoriya) [RSUH/RGGU Bulletin (Series: Historical Studies. General History)] 13, 51–65.

Биркин, М. Ю. Епископ и светская власть в Толедском королевстве в начале VII в. (по данным сочинений Исидора Севильского). Вестник РГГУ (Серия “Исторические науки. Всеобщая история”) 13, 51–65.

Bitsilli, P.M. 1995: Elementy srednevekovoy kul’tury [Elements of Medieval Culture]. Saint-Petersburg.

Бицилли, П. М. Элементы средневековой культуры. СПб.

Boroday, T. Yu. 1985: [Isidore of Seville. On the Nature of Things (Introductory article, translation and commentary)]. In: E. V. Gutnova (ed), Sotsial’no-politicheskoe razvitie stran Pireneyskogo poluostrova pri feodalizme [Socio-economic development of the countries of the Iberian Peninsula in the feudal period]. Moscow.

Бородай, Т. Ю. Исидор Севильский. О природе вещей. (Вступительная статья, перевод, комментарии). В сб.: Е. В. Гутнова (ред.), Социально-политическое развитие стран Пиренейского полуострова при феодализме. М., 137–155.

Butler, C. 1951: Western Mysticism: The Teaching of SS. Augustine, Gregory and Bernard on Contemplation and the Contemplative Life. London.

Canning, J. 1996: A History of Medieval Political Thought: 300–1450. London.

Crouch, J.T. 1994: Isidore of Seville and the Evolution of Kingship in Visigothic Spain. In: Mediterranean Studies 4, 9–26.

Drews, W. 2006: The Unknown Neighbour: The Jew in the Thought of Isidore of Seville. Leiden–Boston.

Duby, G. 2000: Trekhchastnaya model’, ili Predstavleniya srednevekovogo obshchestva o samom sebe [The Three Orders: Feudal Society Imagined]. Moscow.

Дюби, Ж. Трехчастная модель, или Представления средневекового общества о самом себе. М.

Dunn, M. 2003: The Emergence of Monasticism: From the Desert Fathers to the Early Middle Ages. New York.

Guerrier, V.N. 1910: Blazhennyy Avgustin. [Saint Augustine]. Moscow.

Герье, В. Н. Блаженный Августин. М.

Hen, Y. 2007: Roman Barbarians: The Royal Court and Culture in the Early Medieval West. London–New York.

King, U. 2001: Christian Mystics: Their Lives and Legacies throughout the Ages. Mahwah (NJ).

Knabe, G.S. 1986: Drevniy Rim – istoriya i povsednevnost’: Ocherki. [Ancient Rome – history and daily life: Essays]. Moscow.

Кнабе, Г. С. Древний Рим – история и повседневность: Очерки. М.

Knabe, G.S. 1988: [The prestige concepts in life of Ancient Rome]. In: G. S. Knabe (ed.), Byt i istoriya v antichnosti [Daily life and a history in antiquity]. Moscow, 143–169.

Кнабе, Г. С. Категория престижности в жизни древнего Рима. В сб.: Г. С. Кнабе (ред.), Быт и история в античности. М., 143–169.

Krinitsyna, E.S. 2012: [The phenomenon of “visigothic symphony” in 75-th canon of IV council of Toledo a. 633 (an aspect of problem of transition to the medieval statehood)]. History: Electronic Journal of Education and Science. Vol. 3. Issue 3 (11). (URL: http://history.jes.su/s207987840000372-8-1-ru; date of access: 30.11.2015).

Криницына, Е. С. Феномен «вестготской симфонии» в 75-м каноне IV-го Толедского собора 633 г. (к проблеме перехода к средневековой государственности). Электронный научно- образовательный журнал «История». T. 3. Вып. 3 (11).

Louth, A. 2007: The Origins of the Christian Mystical Tradition. Oxford.

Madoz, J. 1960: San Isidoro de Sevilla: semblanza de su personalidad literaria. León.

Mâle, E. 2008: Religioznoye iskusstvo XIII veka vo Frantsii. [Religious Art in France of the Thirteenth Century]. Moscow.

Маль, Э. Религиозное искусство XIII века во Франции. М.

Mamina, O.N. 1984: [The Concept of negotium and otium in the works of Sidonius Apollinaris]. Antichnaya drevnost’ i srednie veka [Antiquity and the Middle Ages] 21, 66–79.

Мамина, О. Н. Понятия «negotium» и «otium» в сочинениях Сидония Аполлинария. Античная древность и средние века 21. 66–79.

Marey, E.S. 2013: [Grammar and theology in the “Differences” of Isidore of Seville]. Vestnik Rossiyskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta (Seriya: Istoricheskie nauki. Vseobshchaya istoriya) [RSUH/ RGGU Bulletin (Series: “Historical Studies. General History”)] 13, 66–77.

Марей, Е. С. Грамматика и богословие в «Дифференциях» Исидора Севильского. Вестник РГГУ (Серия «Исторические науки. Всеобщая история») 13, 66–77.

Marey, E.S. 2014: Entsiklopedist, bogoslov, yurist: Isidor Sevil'skiy i ego predstavlenie o prave i pravosudii. [Encyclopaedist, theologian, lawyer: Isidore of Seville and his ideas of the law and the justice]. Moscow.

Марей, Е. С. Энциклопедист, богослов, юрист: Исидор Севильский и его представление о праве и правосудии. М.

Marey, E.S. 2014 [The Concept of Justice in the Works of Isidore of Seville]. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and the Classical Tradition. Vol. 8. Issue 2, 365–377.

Марей, Е. С. Понятие справедливости в трудах Исидора Севильского. ΣΧΟΛΗ. Философское антиковедение и классическая традиция. Т. 8. № 2, 365–377.

Markus, R.A. 1997: Gregory the Great and his world. Cambridge.

Mieth, D. 1993: Aktion und Kontemplation. In: W. Kasper (Hrsg.), Lexikon für Theologie und Kirche. Freiburg, Sp. 304–306.

Popov, I.V. 2005: Trudy po patrologii v 2 tt. T. 2. Lichnost’ i uchenie blazhennogo Avgustina [Works on patrology in 2 vols. Vol. 2. The person and the doctrine of Saint Augustine]. Sergiev Posad.

Попов, И. В. Труды по патрологии в 2 тт. Т. 2. Личность и учение блаженного Августина. Сергиев Посад.

Ruh, K. 1990: Geschichte der abendländischen Mystik: Bd.1. Die Grundlegung durch die Kirchenväter und die Mönchstheologie des 12. Jahrhunderts. München.

Straw, C. 1991: Gregory The Great: The Perfection in Imperfection. Berkeley.

Trout, D. 1999: Otium. In: A. D. Fitzgerald (ed), Augustine through the ages: an encyclopedia. Grand Rapids (MI)–Cambridge, 618–619.

Ukolova, V.I. 1984: [Isidore of Seville as figure of the Early Medieval culture]. In: S. P. Pozharskaya (ed), Problemy ispanskoy istorii [Problems of the Spanish history]. Moscow, 176–190.

Уколова, В. И. Исидор Севильский как деятель культуры раннего средневековья. В сб.: С. П. Пожарская (ред.), Проблемы испанской истории. М., 176–190.

Ukolova, V.I. 1985: [Isidore of Seville and the ancient philosophy]. Srednie veka [The Middle Ages] 45, 27–37.

Уколова, В. И. Исидор Севильский и античная философия. Средние века 45, 27–37.

Ukolova, V.I. 2010: Antichnoe nasledie i kul’tura rannego Srednevekov’ya: Konets V – seredina VII veka [The antique heritage and the Early Medieval culture in Western Europe]. Moscow.

Уколова, В. И. Античное наследие и культура раннего Средневековья: Конец V – середина VII века. М.

Vorontsov, S.A. 2015: Isidor Sevil’skiy v istoriko-filosofskom kontekste [Isidore of Seville in the historical-philosophical context. Unpublished Ph.D. thesis]. Moscow.

Воронцов, С. А. Исидор Севильский в историко-философском контексте. Дисс. … канд. филос. наук. М.

Vorontsov, S.A. [Stoic and Patristic lines of interpretation of the four virtues scheme in the works of Isidore of Seville]. Voprosy filosofii [Problems of Philosophy] 7, 108–114.

Воронцов, С. А. Преломление стоической и патристической традиций понимания схемы четырех добродетелей в сочинениях Исидора Севильского. Вопросы философии 7, 108–114.