The article considers a fragment of the so-called Book of Victory over Seth (a text of the fourth century B.C. aimed at the magical defeat of the god Seth and, respectively, Egypt’s foreign foes). This fragment (Urk. VI. 29. 8–15) seems to reflect the notion that the foreign lands around Egypt (their ‘circle’, dbn) were the habitation of the ‘dead’ (mwt) Seth and a dangerous and totally strange world. Any foreign expansion had therefore no value. This notion correlates well with the concept of the Satrap Stela of 311 B.C. presenting the wars of the Satrap Ptolemy as defensive and juxtaposing Egypt with all other countries, with similar allusions to the image of Seth. Probably, the isolationist concept of both texts was largely the same and was intended to explain Egypt’s inability under Dynasty XXX and later under the Satrap Ptolemy to eliminate, respectively, the menace from Persians and from Antigonus and Demetrius.
Altenmüller, H. 1967: Darstellungen der Jagd im alten Ägypten. Hamburg–Berlin.
Altmann, V. 2010: Die Kultfrevel des Seth. Die Gefährdung der göttlichen Ordnung in zwei Vernichtungsritualen der ägyptischen Spätzeit (Urk. VI) (Studien zur spätägyptischen Religion, 1). Wiesbaden.
Beckerath, J. von. 1997: Chronologie des pharaonischen Ägypten. Die Zeitbestimmung der ägyptischen Geschichte von der Vorzeit bis 332 v. Chr. (Münchner ägyptologische Studien, 46). München–Berlin.
Beckerath, J. von. 1999: Handbuch der ägyptischen Königsnamen. 2. Aufl. (Münchner ägyptologische Studien, 49). München.
Berlev, O.D. 1972: Trudovoe naselenie Egipta epokhi Srednego tsarstva [Labour Population in the Middle Kingdom Egypt]. Moscow.
Берлев, О.Д. Трудовое население Египта эпохи Среднего царства. М.
Berlev, O.D. 1989: [Numerical information on the deportation of the subdued countries’ population to Egypt]. In: M.A. Dandamaev (ed.), Gosudarstvo i sotsialnye struktury na drevnem Vostoke [The State and the Social Structures at the Ancient Orient]. Moscow, 86–108.
Берлев, О. Д. Цифровые данные по угону населения покоренных стран в Египет. В сб.: М.А. Дандамаев (ред.), Государство и социальные структуры на древнем Востоке. М., 86–108.
Berlev, O.D. 1999: [Geb’s heritage]. In: M.A. Dandamaev (ed.), Podati i povinnosti na drevnem Vostoke [The Taxes and Duties in the Ancient East]. Saint-Petersburg, 6–33.
Берлев, О.Д. Наследство Геба. В сб.: М.А. Дандамаев (ред.), Подати и повинности на древнем Востоке. СПб., 6–33.
Blöbaum, A.I. 2006: “Denn ich bin ein König, der Maat liebt”: Herrscherlegitimation im spätzeitlichen Ägypten (Aegyptiaca Monasteriensia, 4). Aachen.
Blumenthal, E. 1970: Untersuchungen zum ägyptischen Königtum des Mittleren Reiches I. Die Phraseologie (Abhandlungen der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, philologisch-historische Klasse, 61/1). Berlin.
Boiy, T. 2007: Between High and Low: a Chronology of the Early Hellenistic Period (Oikumene Studien zur antiken Weltgeschichte, 5). Frankfurt am Main.
Bolshakov, A.O. 2003: [Representation and text: two languages of ancient Egyptian culture]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4, 3–20.
Большаков, А.О. Изображение и текст: два языка в древнеегипетской культуре. ВДИ 4, 3–20.
Bolshakov, A.O. 2013. [Some important observations on translation and interpretation of Egyptian sources of the Old Kingdom]. Aegyptiaca Rossica 1, 51–65.
Большаков, А.О. Важные мелочи перевода и интерпретации египетских источников Старого царства. Aegyptiaca Rossica 1, 51–65.
Briant, P. 1996: Histoire de l’Empire perse de Cyrus à Alexandre. Paris.
Coche, Chr. 1970: Une nouvelle statue de la déesse léontocéphale Ouadjit wp tAwy. Revue d’égyptologie 22, 51–62.
Demidchik, A.E. 2002: [A remarkable peculiarity in the ideology of the earliest territorial states]. In: Istoriya i kultura Vostoka Azii: K 70-letiyu V.E. Laricheva [History and Culture of the East of Asia: In Honour of V.E. Larichev’s 70th Birthday. Proceedings of the International Scientific Conference. Novosibirsk, 9–11 December 2002] 1, Novosibirsk, 76–78.
Демидчик, А.Е. Примечательная особенность идеологии древнейших территориальных государств. В сб.: История и культура Востока Азии: К 70-летию В.Е. Ларичева. Материалы международной научной конференции. Новосибирск, 9–11 декабря 2002 г. 1. Новосибирск, 76–78.
Demidchik, A.E. 2005: Bezymyannaya piramida. Gosudarstvennaya doktrina drevneegipetskoy Gerakleopol’skoy monarkhii (Aegyptiaca, I) [A Nameless Pyramid: The State Doctrine of the Ancient Egyptian Heracleopolitan Monarchy (Aegyptiaka, I)]. Saint-Petersburg.
Демидчик, А.Е. Безымянная пирамида. Государственная доктрина древнеегипетской Гераклеопольской монархии (Aegyptiaca, I). СПб.
Derchain, Ph. 1962: Le rôle du roi d’Egypte dans le maintien de l’ordre cosmique. In: Le Pouvoir et le Sacré (Annales du Centre d’Etude des Religions, 1). Bruxelles, 61–73.
Derchain, Ph. 1965: Le Papyrus Salt 825 (BM 10051), rituel pour conservation de la vie en Egypte, I–II. Bruxelles.
Eldamaty, M.M. 2005: Zur Bedeutung der leeren Kartuchen, Göttinger Miszellen 207, 23–36.
Eldamaty, M.M. 2007: Die leeren Kartuschen aus der Regierungszeit von Kleopatra VII. im Tempel von Dendera. In: Chr. Cardin, J.-Cl. Goyon (eds.), Proceedings of the Ninth International Congress of Egyptologists; Grenoble, 6–12 septembre 2004 (Orientalia Lovaniensia Analecta, 150). Leuven, 501–534.
Eldamaty, M.M. 2009: Die leeren Kartuschen im Tempel von Edfu. In: U. Rössler-Köhler, T. Tawfik (Hrsgg.), Die ihr vorbeigehen werdet… Wenn Gräber, Tempel und Statuen sprechen: Gedenkschrift für Prof. Dr. Sayed Tawfik Ahmed (Deutsches Archäologisches Institut, Abteilung Kairo, Sonderschrift 16). Berlin–New York, 81–101.
Hammond, N.G.L., Walbank G.T. 1988: A History of Macedonia. Vol. 3: 336–167 B.C. Oxford.
Hölbl, G. 2001: A History of Ptolemaic Empire. London–New York.
Hornung, E., Krauss, R., Warburton, D. (eds) 2006: Ancient Egyptian Chronology (Handbook of Oriental Studies. Section One: The Near and Middle East, 83). Leiden.
Huß, W. 1994: Der rätselhafte König Chababasch. Studi epigrafici e linguistici sul Vicino Oriente antico 11, 97–117.
Kamrin, J. 1999: The Cosmos of Khnumhotep II at Beni Hasan. London–New York.
Klinkott, H. 2007: Xerxes in Ägypten. Gedanken zum negativen Perserbild in der Satrapenstele. In: St. Pfeiffer (Hrsg.). Ägypten unter fremden Herrschern zwischen persischer Satrapie und römischer Provinz (Oikumene Studien zur antiken Weltgeschichte, 3). Frankfurt am Main, 34–53.
Kuzmin, K.V. 2016: [The problem of interpretation of the toponym Ir-mr-A in the Satrap Stela]. Problemy istorii, filologii, kul’tury [Problems of History, Philology, Culture] 2, 5–17.
Кузьмин, К.В. К вопросу о чтении топонима Ir-mr-A в «Стеле сатрапа». ПИФК 2, 5–17.
Ladynin, I.A. 2002а: [The toponym Stt in the Satrap Stela (Urk. II. 13.4): on the perception of the Argeadai Empire in the Orient]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2, 3–19.
Ладынин, И.А. Обозначение Stt в «Стеле сатрапа» (Urk. II. 13.4): к восприятию мировой державы Аргеадов на Востоке. ВДИ 2, 3–19.
Ladynin, I.A. 2002b: [Evidence on the return of the Egyptian cult effigies from Asia by the Ptolemaic rulers]. In: Μνῆμα: Sbornik nauchnyh trudov, posvyashchennyy pamyati prof. V.D. Zhigunina [Μνῆμα: Papers in memoriam Vladimir Zhigunin]. Kazan’, 202–225.
Ладынин, И. А. Сведения о возвращении из Азии египетских культовых предметов правителями династии Птолемеев. В сб.: Μνῆμα: Сборник научных трудов, посвященный памяти проф. В.Д. Жигунина. Казань, 202–225.
Ladynin, I.A. 2005: “Adversary Hšryš3”: His name and deeds according to the Satrap Stela. Chronique d’Égypte 80, 87–113.
Ladynin, I.A. 2010: [‘Will it be paid for the naoi of gods to Ninevia, in the land of Iser’: On the outcome of Egypt’s sufferings in the Lamb’s Oracle]. In: Vostok, Evropa, Amerika v drevnosti. Sbornik nauchnykh trudov XVI Sergeevskikh chteniy [Orient, Europe and America in Antiquity: Proceedings of the 16th Sergeev’s Readings]. Moscow, 55–67.
Ладынин, И.А. «Отплатят за наосы богов Ниневии, в стране ISer…»: Об исходе бедствий Египта в «Оракуле ягненка». В сб.: Восток, Европа, Америка в древности. Сборник научных трудов XVI Сергеевских чтений. М., 55–67.
Ladynin, I.A. 2011a: [‘King on the way of god’: on the criteria of evaluating king’s activities in the Egyptian ideology of the 4th–3rd cent. B.C.]. In: Peterburgskie egiptologicheskie chteniya 2009–2010: pamyati S. I. Hodjash. Pamyati A.S. Chetveruhina. Doklady (Trudy Gosudarstvennogo Ermitazha, 55) [St. Petersburg Egyptological Readings 2009–2010: Commemorating S. I. Hodjash. Commemorating A.S. Chetveruhin. Papers (Works of the State Hermitage, 55)]. Saint-Petersburg, 139–169.
Ладынин, И.А. «Царь на пути бога»: О принципах оценки деятельности царя в египетской идеологии IV–III вв. до н.э. В сб.: Петербургские египтологические чтения 2009–2010: памяти С.И. Ходжаш. Памяти А.С. Четверухина. Доклады (Труды Государственного Эрмитажа, 55). СПб., 139–169.
Ladynin, I.A. 2011b: The Near Eastern empires of the first millennium B.C. in terms of ancient Egyptian texts: the name Stt/Stt. In: Scripta antiqua: Voprosy drevney istorii, filologii, iskusstva i material’noy kul’tury [Scripta antiqua: Questions of the Ancient History, Philology, Art and Material Culture] Vol. I. Moscow, 128–153.
В кн.: Scripta antiqua: Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том I. М., 128–153.
Ladynin, I.A. 2012: [‘The Sesostris’ stelae’: A topos of the classical historiography and the ancient Egyptian actualities]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 1, 3–15.
Ладынин, И.А. «Стелы Сесостриса»: Топос античной историографии и древнеегипетские реалии. ВДИ 1, 3–15.
Ladynin, I.A. 2013: [Cleomenes of Naucratis in the Pseudo-Aristotle’ Oeconomica and the topoi of ancient Egyptian propaganda]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2, 18–40.
Ладынин, И.А. Сведения Псевдо-Аристотелевой «Экономики» о Клеомене из Навкратиса и топосы древнеегипетской пропаганды. ВДИ 2, 18–40.
Ladynin, I.A. 2015: [Alexander “the new Sesonchosis”: an Egyptian propagandist fiction of the early Hellenism and its baсkground]. Problemy istorii, filologii, kul’tury [Problems of History, Philology, Culture] 2, 32–51.
Ладынин, И.А. Александр – «новый Сесонхосис»: египетская пропагандистская фикция начала эллинизма и предпосылки к ее возникновению. ПИФК 2, 32–51.
Ladynin, I.A. 2016a: [The dynastic cult and the eponimous priesthood of the Ptolemies]. In: S. Yu. Saprykin, I.A. Ladynin (eds), «Bogi sredi lyudey»: Kul’t praviteley v ellinisticheskom, postellinisticheskom i rimskom mire [‘Gods among Men’: The Rulers’ Cult in the Hellenistic, Post-Hellenistic and Roman World (Works of the Faculty of History, Lomonosov Moscow State University, 82. Series II. Historical Studies, 39)]. Moscow, 265–312.
Ладынин, И. А. Династический культ и эпонимное жречество Птолемеев. В кн.: С. Ю. Сапрыкин, И. А. Ладынин (ред.). «Боги среди людей»: Культ правителей в эллинистическом, постэллинистическом и римском мире (Труды исторического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, 82; Серия II: Исторические исследования, 39). М. – СПб., 265–312.
Ladynin, I.A. 2016b: [Denotations of the satrap Ptolemy in Egyptian hieroglyphic texts]. Aegyptiaca Rossica 4, 228–245.
Ладынин, И.А. Обозначения сатрапа Птолемея в египетских иероглифических текстах. Aegyptiaca Rossica 4, 228–245.
Ladynin, I.A. 2017: [‘The boundary of Ir-mer-a/Mer-mer-a’: once again about the historical interpretation of the evidence in line 6 of the Satrap Stela]. In: ΠΕΝΤΗΚΟΝΤΑΕΤΙΑ: Issledovaniya po antichnoy istorii i kul’ture. Sbornik, posvyashchennyy yubileyu I.E. Surikova [ΠΕΝΤΗΚΟΝΤΑΕΤΙΑ: Studies in Ancient History and Culture. Papers Collected in Honour of I.S. Surikov’s Jubilee]. Saint Petersburg (in print).
Ладынин, И.А. «Рубеж Ир-мер-а/Мер-мер-а»: еще раз об исторической интерпретации сообщения стк. 6 «Стелы сатрапа». В сб.: ΠΕΝΤΗΚΟΝΤΑΕΤΙΑ: Исследования по античной истории и культуре. Сборник, посвященный юбилею И.Е. Сурикова. СПб. (в печати).
Lieven, A. von 2006: Seth ist im Recht, Osiris ist im Unrecht! Sethkultorte und ihre Version des Osiris-Mythos. ZÄS 133, 141–150.
Lloyd, A.B. 1994: Egypt, 404–332 B.C. In: CAH2 VI: The Fourth Century B.C. Cambridge, 337–360.
Mathieu, M.E. 1996: [Ancient Egyptian myths]. In: M.E. Mathieu, Izbrannye trudy po mifologii i ideologii drevnego Egipta (Selected Works on the Mythology and Ideology of Ancient Egypt), Moscow, 147–309.
Матье, М.Э. Древнеегипетские мифы. В кн.: М.Э. Матье, Избранные труды по мифологии и идеологии древнего Египта. М., 147–309.
Meurer, G. 2002: Die Feinde des Königs in den Pyramidentexten (Orbis biblicus et orientalis, 189). Frieburg–Göttingen.
Otto, E. 1975a: Ägypten im Selbstbewußtsein des Ägypters. In: LÄ I, 76–78.
Otto, E. 1975b: Auge. In: LÄ I, 559–560.
Perepyolkin, Yu. Ya. 2000: Istoriya drevnego Egipta [The History of Ancient Egypt]. Saint-Petersburg.
Перепелкин, Ю.Я. История Древнего Египта. СПб.
Pestman, P.W. 1967: Chronologie égyptienne d’après les textes démotiques (332 av. J.-C.– 453 ap. J.-C.) (Papyrologia Lugduno-Batava, 15). Leiden.
Posener, G. 1969: Sur l’emploi euphemique de hfty(w) ‘ennemi(s)’. Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde 96, 30–35.
Ritner, R.K. 1993. Mechanics of Ancient Egyptian Magic (Studies in Ancient Oriental Civilizations, 54). Chicago.
Roeder, G. 1914: Naos (Catalogue général du Musée du Caire, [75], 70001–70050). Leipzig.
Schäfer, D. 2011: Makedonische Pharaonen und hieroglyphische Stelen. Historische Untersuchungen zur Satrapenstele und verwandten Denkmälern (Studia hellenistica, 50). Leuven.
Schumacher, I.W. 1988: Der Gott Sopdu, der Herr der Fremdländer (Orbis biblicus et orientalis, 79). Freiburg–Göttingen.
Turayev, B.A. 1935: Istoriya drevnego Vostoka [The History of Ancient Orient]. Vol. 2. Leningrad.
Тураев, Б.А. История древнего Востока. Т. 2. Л.
Vandier, J. 1962: Le Papyrus Jumilhac. Paris.
Vassilieva, O.A., Ladynin, I.A. 2012: [“Nectanebo the Magician”: an image of historical fiction and its background]. In: Drevniy Vostok i antichnyy mir: Sbornik nauchnykh trudov… [Ancient Orient and the Classical World: Studies by the Members of the Department of Ancient History, the Faculty of History, Lomonosov Moscow State University]. Issue 8. Moscow, 3–36.
Васильева, О.А., Ладынин, И.А. «Волшебник Нектанеб»: историко-художественный образ и его истоки. В сб.: Древний Восток и античный мир: Сборник научных трудов кафедры истории древнего мира исторического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова. Вып. 8. М., 3–36.
Vercoutter, J. 1947, 1949: Les Haou-Nebout. Bulletin de lʼInstitut français dʼarchéologie orientale 46, 125–158; 48, 107–209.
Vinogradov, A.K. 1985: [The ancient Egyptian idiom “Nine Bows”]. In: G.M. Bauer (ed.), Meroe. Vyp. 3: Istoriya, istoriya kultury i yazyki stran Severo-Vostochnoy Afriki i Krasnomorskogo basseyna [Meroe. Issue 3: History, Culture History and Languages of the Red Sea Basin]. Moscow, 78–100.
Виноградов, А. К. Древнеегипетский фразеологизм «девять луков». В сб.: Г. М. Бауэр (ред.), Мероэ. Вып. 3: История, история культуры и языки стран Северо-Восточной Африки и Красноморского бассейна. М., 78–100.
Virenque, H. 2006: Les quatre naos de Saft el-Henneh: un rempart théologique consruit par Néctanebo Ier dans le Delta orientale. Egypte, Afrique et Orient 42, 19–28.
Vittmann, G. 2011: Ägypten zur Zeit der Perserherrschaft. In: R. Rollinger (Hrsg.), Herodot und das Persische Weltreich = Herodotus and the Persian Empire: Akten des 3. Internationalen Kolloquiums zum Thema “Vorderasien im Spannungsfeld klassischer und altorientalischer Überlieferungen”, Innsbruck, 24.–28. November 2008 (Classica et orientalia, 3). Wiesbaden, 373–428.
Wilson, P. 1997: A Ptolemaic Lexikon. A Lexicographical Study of the Texts in the Temple of Edfu (Orientalia Lovaniensia Analecta, 78). Leuven.
Winnicky, J.K. 1994: Carrying off and bringing home the statues of the gods: on the aspect of the religious policy of the Ptolemies towards the Egyptians. Journal of Juristic Papyrology 24, 149–190.