Deeds of the Righteous: Ethiopic Hagiographic Monument and Its Early Axum Context

Muraviev Alexei V.

References:

Altheim, F., Stiehl R. 1981: Christentum am Roten Meer. Т. I. Berlin–New York.

Berzina, S.Ya. 2007: Egiptyane i meroity v IV v. n.e. [Egyptians and Meroites in 4 c. AD]. Vestnik PSTGU. Seriya III. Filologiya [St. Tikhon University Review. Series III: Philology] 1(7), 33–41.

Берзина, С.Я. Египтяне и мероиты в IV в. н.э. Вестник ПСТГУ. Серия III. Филология 1(7), 33–41.

Bezold, C. (ed.) 1905: Kebra Nagast. Die Herrlichkeit der Könige. München.

Brakmann, H. 1994: Die Einwurzelung der Kirche im spätantiken Reich von Aksum. Bonn.

Chernecov, S.B. 2004: Efiopiya v pervye shestnadtsat' vekov nashey ery [Ethiopia in the first sixteen centuries AD]. Saint Petersburg.

Чернецов, С.Б. Эфиопия в первые шестнадцать веков нашей эры. СПб.

Colin, G. (éd.) 1987: Le Synaxaire éthiopien. Mois de Teqemt. Tournhout.

Conti Rossini, C. 1903: Ricordi di un soggiorno in Eritrea. Asmära.

Christides, V. 1980: Ethnic movements in Southern Egypt and Northern Sudan: Blemmyes-Beja in Late Antique and Early Arab Egypt until AD 707. Listy filologické 103, 129–143.

Draguet, R. 1924: Julien d’Halicarnasse et sa controverse avec Sévère d’Antioche sur l’incorruptibilité du corps du Christ. Louvain.

Droge, A.J., Tabor, J.D. 1992: A Noble Death: Suicide and Martyrdom among Christians and Jews in Antiquity. San Francisco.

Dvornik, F. 2007: Ideya apostol'stva v Vizantii i legenda ob apostole Andree [The Idea of Apostolicity in Byzantium and the Legend of Apostle Andrew]. Saint Petersburg.

Дворник, Ф. Идея апостольства в Византии и легенда об апостоле Андрее. СПб.

Dyakonov, A.P. 2006: Ioann Efesskiy i ego tserkovno-istoricheskie trudy [John of Ephesos and His Works on Church History]. Saint Petersburg.

Дьяконов, А.П. Иоанн Ефесский и его церковно-исторические труды. СПб.

Frantsouzoff S.A. 2008: Yelezvoy [Elesboas]. Pravoslavnaya Entsiklopediya. T. 18 [Orthodox Encyclopedia. Vol. 18]. Moscow, 288–290.

Французов С.А. Елезвой. Православная энциклопедия. Т. 18. М., 288–290.

Guidi, I. (éd.). 1907: Le Synaxaire éthiopien. Mois de Hamlê (Patrologia Orientalis 7, fasc. 3). Paris.

Hable Sellassie, S. 1972: Ancient and Medieval Ethiopian History to 1270. Addis Ababa.

Haile, G. 1982: A new look at some dates of early Ethiopian history. Le Muséon 95 (3–4), 311–322.

Haile, G. 1988: A Text on the Saints of Kädih. In: Eighth International Conference of Ethiopian Studies. Addis Ababa, 653–664.

Haile, G. 1991: Ethiopian Monasticism. In: A. Atiya (ed.), The Coptic Encyclopedia. New York–Toronto–Sydney, 991–995.

Ivanov, S.A. 2003: Vizantiyskoe missionerstvo [Byzantine Missions]. Moscow.

Иванов, С.А. Византийское миссионерство. М.

Kelhoffer, J. 2005: The Diet of John the Baptist: "Locusts and Wild Honey" in Synoptic and Patristic Interpretation. Tübingen.

Kobishchanov, Y.M. 1966: Axum. Moscow.

Кобищанов, Ю.М. Аксум. М.

Leclant, J. 1984: Nubiya i Efiopiya ot doistoricheskogo perioda do XII v. [Nubia and Ethiopia from prehistory to the 12th c. AD]. In: Istoriya tropicheskoy Afriki [History of Sub-Saharan Africa]. Moscow, 112–138.

Леклан, Ж. Нубия и Эфиопия от доисторического периода до XII в. В кн.: История тропической Африки. М., 112–138.

Leslau, W. 1987: Comparative Dictionary of Geʻez (Classical Ethiopic): Geʻez-English, English-Geʻez, with an Index of the Semitic Roots. Wiesbaden, 1987.

Lourié, V.M. 2000: Iz Ierusalima v Aksum cherez khram Solomona: arkhaichnye predaniya o Sione i Kovchege Zaveta v sostave Kebra Negest i ikh translyatsiya cherez Konstantinopol' [From Jerusalem to Axoum through the Temple of Salomon: Archaic Stories about Sion and the Tabernacle in the Kebra Nägäst and their Fate in Constantinople]. Khristianskii Vostok [Christian Orient] 2/VIII, 137–208.

Лурье, В.М. Из Иерусалима в Аксум через храм Соломона: архаичные предания о Сионе и Ковчеге Завета в составе Кебра Негест и их трансляция через Константинополь. Христианский Восток 2/VIII, 137–208.

Munro-Hay, S. 2003: Abreha and Asbeha. In: S. Uhlig et al. (eds), Encyclopedia Aethiopica. Vol. 1. Wiesbaden, 45–46.

Muraviev, A.V. 2006: Romeyskie svyatye: siriyskie propovedniki Garima, Yemata i Aftse v efiopskom Aksume [“Romaic Saints”, the Syrian Preachers Garima, Yemata and Afse in Ethiopian Axum].Vestnik istorii, literatury, iskusstva [Journal of History, Litterature and Art ] 3, 187–200.

Муравьев, А.В. Ромейские святые: сирийские проповедники Гарима, Йемата и Афцэ в эфиопском Аксуме. ВИЛИ 3, 187–200.

Muraviev, A. 2008: “Gedle tsadkan” kak agiograficheskiy i istoricheskiy istochnik po rannemu Aksumu [Gadla Sadqan as Hagiographical and Historical Source on the Early Axum]. Vestnik PSTGU. Seriya III. Filologiya [St. Tikhon University Review. Series III: Philology] 4(14), 35–39.

Муравьев, А.В. «Гедле цадкан» как агиографический и исторический источник по раннему Аксуму. Вестник ПСТГУ. Серия III. Филология 4(14), 35–39.

Muraviev, A.V. 2009. Nachalo vtoroy volny khristanizacii Aksuma: «Gedle tsadkan» i siriyskie βοσκοί [The Beginning of the Second Wave of Chistianization of Axoum: Gädlä ṣādqān and the Syrian βοσκοί]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 1, 181–198.

Муравьев, А.В. Начало второй волны христианизации Аксума: «Гедле цадкан» и сирийские βοσκοί. ВДИ 1, 181–198.

Muraviev, A. 2014 : La médecine thérapeutique en syriaque aux IV–VIIe siècles. In: É. Villey (éd.), Les sciences en syriaque (Études syriaques, 11). Paris, 253–284.

Muraviev, A.V. 2015: Efiopskiy Chelovek Bozhiy. Zametki o siriyskikh vliyaniyakh v ranney efiopskoy agiografii [Ethiopic “Man of God”. Notes on the Syriac Influences on the Early Ethiopic Hagiography]. Vestnik PSTGU. Seriya III. Filologiya [St. Tikhon University Review. Series III: Philology] 5, 47–60.

Муравьев, А.В. Эфиопский Человек Божий. Заметки о сирийских влияниях в ранней эфиопской агиографии. Вестник ПСТГУ. Серия III. Филология 5, 47–60.

Raineri, O. 1978: “Gadla Sadqan” o “Vita dei Giusti”. Missionari dell’Etiopia nel sesto secolo. Nicolaus VI, 145–163.

Raineri, O. 1980: «Vita dei Giusti» missionari dell’Etiopia nel sesto secolo: varianti e inno. Ephemerides Carmeliticae 31, 377–414.

Schneider, R. 1963: Une page de gadla Sâdqân. Annales d’Ethiopie 13, 176–179.

Shahîd, I. 1989: Byzantium and the Arabs in the Fifth Century. Washington–Dumbarton Oaks.

Smidt, W. 2003: Akkälä Guzay. In: S. Uhlig et al. (eds), Encyclopedia Aethiopica. Vol. 1. Wiesbaden, 166–168.

Strelcyn, S. 1976: Catalogue des manuscrits éthiopiens de l’Accademia dei Lincei. Roma.

Turaev, B.A. 1902: Issledovaniya v oblasti agiologicheskikh istochnikov istorii Efiopii [Investigation of the Ethiopian Hagiographic Sources]. Saint Petersburg.

Тураев, Б.А. Исследования в области агиологических источников истории Эфиопии. СПб.

Turaev, B.A. 1936: Abissinskie khroniki XIV–XVI vv. [Abyssinian Chronicles of the 14th–16th cent.] Moscow–Leningrad.

Тураев, Б.А. Абиссинские хроники XIV–XVI вв. (Под ред. И.Ю. Крачковского). М.–Л.

Turaev, B.A. 1961a: Vitae sanctorum indigenarum, Acta S. Aaronis et S. Philippi (textus) (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium, 30. Scriptores Aethiopici, 13). Louvain, 157–158.

Turaev, B.A. 1961b: Vitae sanctorum indigenarum, Acta S. Aaronis et S. Philippi (versio) (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium, 31. Scriptores Aethiopici, 14). Louvain, 141–142.

Vasiliev, A. 1933: Justin I (518–527) and Abyssinia. Byzantinische Zeitschrift 33(1), 67–77.

Watt, W.M. 1961: Muhammad: Prophet and Statesman. Oxford.

Wortley, J. 2001: “Grazers” (boskoi) in the Judaean Desert. In: J. Patrich (ed.), The Sabaite Heritage in the Orthodox Church from the Fifth Century to the Present (Orientalia Lovaniensia Analecta, 98). Leuven, 37–48.

Zuurmond, R. 2003: Bible Vorlage: Greek. In: S. Uhlig et al. (eds), Encyclopedia Aethiopica. Vol. 1. Wiesbaden, 564–565.